IPL behandling i Göteborg

Pigmentförändringar och melasma
Pigmentförändringar kan behandlas med IPL, kemisk peeling och/eller medicinska krämer. Boka gärna tid hos vår hudterapeut för att se vad som är bäst för dig!

Hudföryngring eller photorejuvenation (“Skin Tightening”) med IPL
Ålder, solning och rökning orsakar elastin- och kollagenminskning i huden. Vid en IPL-behandling bildas i huden en kontrollerad inflammation och detta stimulerar kollagennybildningen. Vid mycket torr, rynkig och kollagen-elastinfattig hud är IPL enbart ett komplement till exempelvis kemisk peeling, injektion av hyaluronsyra och botulinumtoxinbehandling s.k. soft lift. Vi rekommenderar främst IPL som profylaktiskt behandling även om du absolut har nytta av den i senare skede.

Rodnad och rosacea
Rosacea är en kronisk sjukdom som kan ge rikligt med kärl i ansiktet. Ca 10% av den vuxna befolkningen beräknas vara drabbad. Svåra typer ska bedömas och behandlas av läkare.

Det intensivt pulserande ljuset tränger ner i huden och absorberas av färgämnet i blodkärlen och dessa förstörs. Rosacea kräver ofta upprepade behandlingar, 3-5 gånger, oftast fler, men man ser en betydlig förbättring efter varje behandling och rekommenderat behandlingsintervall är 4-5 veckor.

Självklart bör du inte vara solbränd och du ska skydda huden med med hög solskyddsfaktor åtminstone en månad efter behandlingen.

Du får inte stå på behandling med tetracykliner (antibiotika) eller annan lokalbehandling vid IPL-behandling.

Acne drabbar ca 70% av befolkningen varav 75% ungdom.
Klassiska bilden innefattar öppna (svarta) och tilltäppta (vita) pormaskar (komedoner), inflammerade plitor och små gula varblåsor.
Orsaken är ökad aktivitet och inflammation i hudens talgkörtlar pga tillväxt av vissa hudbakterier, ofta till följd av hormonella omställningar.

Traditionell behandling av acne med antibiotika, bakteriedödande medel och retinoider (A-vitamin-varianter som Aberela eller Roaccutan) är ofta effektiva. De begränsas dock av biverkningar och bieffekter, ibland mycket allvarliga, ofullständig utläkning, långsamt insättande effekt och problem att fullfölja den ofta långvariga behandlingen.
Ljusbehandling har därför blivit ett attraktivt alternativ. Effekten kommer snabbt, är effektiv, lätt för patienten att följa och genomföra och risken för bieffekter låg. Ljus anses verka genom att hämma både bakterietillväxt och talgkörtelaktivitet.

IPL är den vanligaste ljuskällan pga sin säkerhet och förmåga att leverera mycket hög ljusenergi. Behandlingen görs oftast ca 3 gånger med 3 veckors mellanrum.

2019-12-16T15:17:23+01:00